تفاوت دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
نوشته شده توسط : کنکور نویس

تفاوت دانشگاه فرهنگیان با تربیت دبیر شهید رجایی

 با بدل شدن دانشگاه‌‌های تربیت معلم سابق به دانشگاه فرهنگیان که از سال ۹۰ فعالیت رسمی خود را بعد از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، آغاز کرده است. این دانشگاه در کنار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در پی جذب و تربیت نیروی کار انسانی مورد نیاز در آموزش و پرورش می‌باشد. در وهله اول می‌توان عمده تفاوت دانشگاه فرهنگیان با تربیت دبیر شهید رجایی را در رشته‌ها و دانشکده‌های این دو دانشگاه دانست. دانشگاه فرهنگیان بر رشته‌های علوم انسانی و هنر تمرکز دارد و شرایط قبولی در دانشگاه فرهنگیان خاص است، بر خلاف دانشگاه‌های تربیت دبیر شهید رجایی که بیش‌تر در شاخه‌های فنی مهندسی و فنی حرفه‌ای اقدام به جذب می‌کند.

بخش دیگر تفاوت دانشگاه فرهنگیان با تربیت دبیر شهید رجایی به موضوع هدف از جذب بر می‌گردد، که دانشگاه فرهنگیان تنها به تربیت نیروی لازم در آموزش و پرورش تمرکز دارد اما دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی علاوه بر تربیت نیرو به جذب دانشجو نیز اقدام می‌کند.

اما: یکی از مهم‌ترین بخش‌های تفاوت دانشگاه فرهنگیان با تربیت دبیر شهید رجایی را می‌توان در امکانات دانشگاه فرهنگیان برای دانشجویان و به علاوه استخدام تقریبا تضمین شده فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان دانست.

در هر دو دانشگاه دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل به مدت ۲ برابر مدت تحصیل ملزم به اجرای تعهد کاری خود می‌باشند.

اما در برخی از زمینه‌ها تفاوت دانشگاه فرهنگیان با تربیت دبیر شهید رجایی مشهود می‌شود که برای اطلاع از آن‌ها لازم است با برخی نکات ویژه ی این دانشگاه ها آشنا شوید.

امتیازات ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

۱- ماهانه بهتون حقوق یا کمک هزینه تحصیلی میدن که آخرین حکم دانشجوها بالای ۳ میلیون بوده و سالانه کمی بهش اضافه میشه. البته این مبلغ همش توی جیب دانشجو نمیره و کسانی که از خوابگاه استفاده میکنن کمتر از نصف و اگر از خوابگاه استفاده نکنن کمتر از یک چهارم از این مبلغ از حقوقشون کسر میشه. ضمنا دقت کنید که پردیس فرهنگیان با پردیس خودگردان (بین الملل) فرق داره هرچند هر دو اول اسمشون پردیس هست. شما در حین تحصیل در پردیس فرهنگیان شهریه پرداخت نمی کنید اما برای تحصیل در پردیس خودگردان باید شهریه پرداخت کنید.

۲- آقایان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان نیازی به رفتن به خدمت سربازی ندارند.

۳- شما در آینده به عنوان معلم آموزش و پرورش استخدام میشین و دغدغه بیکاری ندارید. البته آخر ۴ سال باید یه آزمون جامع بدید که بیشتر صرفا حالت تعیین کیفیت داره و اکثر دانشجوها راحت قبول میشن.

۴- دوره ۴ ساله دانشجویی شما جزو سوابق کاریتون به حساب میاد و در این ۴ سال استخدام قراردادی هستید. بعد از ۴ سال بصورت رسمی بعنوان معلم استخدام آموزش و پرورش میشین.

 

ظرفیت پذیرش و رشته های دانشگاه فرهنگیان در کنکور تجربی 

در کنکور ۹۸ ظرفیت پذیرش داوطلب آزاد دانشگاه فرهنگیان در رشته های گروه آزمایشی تجربی ۵۲۸۳ نفر و گروه انسانی ۱۴۷۲۹ نفر اعلام شده. رشته هایی که از گروه تجربی پذیرش داره اینها هستن: آموزش شیمی، آموزش زیست شناسی، آموزش ابتدایی، آموزش کودکان استثنایی. رشته شیمی محض و رشته مهندسی صنایع مبلمان هم محل تحصیلشون دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی هست، نه پردیس ها.

دقت کنید که اسم بعضی از پردیس های دانشگاه فرهنگیان «پردیس شهید رجایی» هست. اینها رو با «دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اشتباه نگیرید». مثلا پردیس شهید رجایی شیراز، پردیس شهید رجایی ارومیه، پردیس شهید رجایی سمنان، پردیس شهید رجایی قزوین، پردیس شهید رجایی کرمانشاه. این ۵ شهر پردیس شهید رجایی دارن (زیرمجموعه دانشگاه فرهنگیان) که با دانشگاه تربیت دبیر رجایی تفاوت داره.

محل تدریس دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و رجایی، بعد از فارغ التحصیلی

دانشجویان دانشگاه شهید رجایی بعد از فارغ التحصیلی وارد هنرستان ها می شوند و در آنجا مشغول به تدریس می شوند اما دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تمام دوره های تحصیلی اعم از دبستان و راهنمایی و دبیرستان را در بر می گیرند.

دوره دبستان شامل پایه های اول تا ششم می شود و راهنمایی یا همان متوسطه اول شامل پایه ی هفتم تا نهم می شود و دبیرستان شامل دوره دوم متوسطه می شود و شامل پایه های دهم و یازدهم و دوازدهم می شود.

هر دانشجوی فارغ التحصیل از دانشگاه فرهنگیان با توجه به رشته ای که در دانشگاه داشته وارد یکی از دوره های تحصیلی می شود.

تفکیک جنسیتی

دانشگاه شهید رجایی در آن هیچ گونه تفکیک جنسیتی وجود ندارد، یعنی برای دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های مختلفی وجود ندارد بلکه کلاس ها مختلط است.

اما در دانشگاه فرهنگیان به علت کثرت دانشجو برای دانشجویان پسر و دختر دانشگاه های مختلفی در سراسر ایران تاسیس شده دانشگاه فرهنگیان دارای تفکیک جنسیتی است و هر دانشجو با توجه به جنسیت آن دانشگاه مخصوصی را دارد.





:: برچسب‌ها: دانشگاه فرهنگیان , دانشگاه شهید رجایی ,
:: بازدید از این مطلب : 829
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: